Latest News

.

Atasi kekeringan faraj & Sakit Ketika Bersama

Jarang sebenarnya saya mahu update entry sebegini.Malu mungkin atau tajuknya saja dah mengundang spekulasi?Sebenarnya,isu seperti ini tiada apa yang perlu di malukan kerana ia adalah di antara masalah2 normal yang sering terjadi pada isteri.

2hari lepas,seorang wanita whatssup saya.Menceritakan masalah beliau.Baru sahaja melahirkan anak pertama 4bulan lepas.Dan mengalami masalah kekeringan faraj yang menyebabkan sakit ketika bersama suami.Faham dengan masalah sis ni,saya suggestkan 2 vitamin shaklee yang sangat berkesan untuk masalah ini.InshaAllah.


Apapun,di sini saya ingin kongsikan sedikit info tentang kekeringan faraj dan punca berlakunya masalah ini di kalangan wanita.

Bagi wanita, terdapat cecair pelincir yang dihasilkan oleh sepasang kelenjar Bartholin yang terdapat pada bahagian dalam dan berhampiran pintu masuk faraj. 
Cecair ini penting dan hanya dihasilkan sekiranya wanita mengalami rangsangan seksual. Sekiranya wanita terbabit tidak terangsang, cecair pelincir ini tidak dihasilkan dan pasangan merasa kering serta tidak selesa untuk melakukan seks penetratif.

Vagina kering terjadi akibat kurangnya cecair dalam vagina dan boleh menyebabkan disfungsi seksual.Kemaluan wanita kering terjadi di mana keadaan dinding vagina menipis, kering dan kurang elastik akibat kekurangan hormon estrogen.

Gejala Kemaluan Wanita Atau Vagina Kering

  1. Timbul rasa gatal di sekitar lubang kemaluan wanita dan bahagian bawahnya.
  2. Muncul rasa sakit di kawasan tersebut.
  3. Frekuensi untuk membuang air kecil semakin meningkat.
  4. Jangkitan saluran kencing.
  5. Berasa tidak selesa dan panas.
  6. Rasa perit dan mengalami pendarahan ketika melakukan hubungan seks.

Punca Masalah Kekeringan Faraj / Vagina

(1) Kekurangan ransangan semasa seks atau “Foreplay”.

Masalah kekurangan ransangan atau kesilapan dalam “Foreplay” adalah merupakan punca utama kepada kekeringan & kesakitan Vagina semasa seks. Perlu ditekankan cecair vagina hanya akan keluar dengan banyak apabila adanya rangsangan yang mendatangkan rasa ghairah wanita,rangsangan ini termasuklah rangsangan secara verbal,sentuhan atau pengelihatan.

*** Kemaluan wanita atau vagina kering juga boleh disebabkan kerana organ tersebut jarang atau atau tidak pernah digunakan untuk aktiviti seksual bersama pasangan. Ketika sedang teransang., darah akan mengalir lebih banyak ke organ tersebut menyebabkan kemaluan wanita menjadi basah. Di samping itu, vagina kering ketika melakukan hubungan seks juga boleh menunjukkan pihak wanita tidak cukup terangsang. Oleh sebab itulah, diperlukan ‘foreplay’ yang lebih lama.
(2) Kekurangan hormon  
  • Pengaruh hormon estrogen dan progestogen turut memainkan peranan penting dalam mengawal kelembapan faraj. Jika pergolakan hormon berlaku ketika pra menopaus atau menopaus, sebilangan wanita akan mengalami kekeringan faraj yang ketara.
  • Biasanya berlaku kepada perempuan yang berumur 35 tahun ke atas dan makin ketara pada umur lebih 45 tahun.Ini berkait rapat dengan proses semulajadi penuaan,stress,keletihan, kekurangan zat,penyusuan badan atau kesan pengambilan pil perancang tertentu.

(3) Kurang Bernafsu dan Perasaan Kurang Teruja

Perasaan kurang teruja seksual disebabkan perkara lain yang menjadi punca faraj kering ialah pengaruh makanan, tekanan dan masalah imbangan hormon wanita. Memandangkan hubungan kelamin penting dalam institusi berkeluarga, mustahak untuk wanita menyelesaikan masalah ini dengan cara terbaik, seelok-eloknya secara semula jadi tanpa menggunakan pelembap sintetik jika boleh.

(4) Penggunaan Pencuci Wanita 

Penggunaan produk pembersih peribadi wanita dan sabun yang mengandungi bahan antibakteria dan boleh mengeringkan mukosa vulva. Sesetengah jenama sabun yang menggambarkan kelembutan boleh mengeringkan anggota kelamin anda kerana produk ini tiada imbangan pH atau tahap keasidan. 

Kebanyakan pencuci feminin boleh memberi banyak masalah daripada kebaikan seperti mengganggu faraj yang kesudahannya mengesatkan mukosa faraj. 

(5) Jangkitan 

Adanya penyakit di vagina dan sekitarnya, misalnya infeksi, penyakit sel imun menyerang kelenjar eksokrin yang memproduksi air mata dan liur dan menyebabkan kekeringan di vagina.

Faraj berbau mungkin petanda jangkitan kuman. Jangkitan kuman lazimnya mendatangkan lelehan, sama ada berwarna keputihan, kehijauan malah boleh juga jernih tetapi berbuih. Jangkitan kuman pada dinding faraj boleh membentuk peradangan pada tisu faraj dan menyebabkan kepedihan (akibat luka seperti melecet).

Cara Mengatasi Kemaluan Wanita Atau Vagina Kering

Jika anda mengalami perkara ini, dapatkan nasihat doktor.Untuk sementara waktu, anda boleh lakukan beberapa tips:
  • Banyak minum air masak, minimum 8 gelas per hari.
  • Hindari sabun,pembersih vagina dan detergen yang dapat mengiritasi daerah selaput lendir (mukosa) vagina. Pilih yang non-kimia.
  • Diet seimbang antara lemak dan karbohidrat, agar gerak kerja hormone estrogen mencukupi.
  • Minum multivitamin dan suplemen mineral.
  • Pemakaian pelincir vagina. Sapukan di kawasan mukosa vagina yang sensitif dan boleh dipakai dalam jangka waktu lama.
  • Pengambilan makanan herba yang mengandung ‘isoflavon’ untuk mengatasi ketidakseimbangan hormon.
  • Rajinlah merawat atau menjaga kebersihan vagina.
  
Vitamin shaklee yang saya cadangkan untuk masalah ini ialah Vitamin E dan Alfalfa Complex.

Bagaimana kedua2 vitamin ini berfungsi dalam mengatasi " kekeringan faraj "?


Alfalfa dikenali sebagai HERBA cinta kerana ia boleh membantu dalam kehidupan INTIM  anda. Tadi saya ada katakan iaitu kekeringan faraj terjadi disebabkan pengaruh hormon estrogen dan progestogen .
Kemaluan wanita kering terjadi di mana keadaan dinding vagina menipis, kering dan kurang elastik akibat kekurangan hormon estrogen. Salah satu cara mengatasi kemaluan wanita kering adalah dengan mempertahankan gerak kerja hormon estrogen tetap stabil dalam tubuh. Hormon ini bertanggungjawab terhadap kesihatan kemaluan wanita.

Alfalfa juga turut mengandungi estrogen tumbuhan yang dipanggil isoflavin yang mana pengambilan alfalfa boleh menghasilkan serta meningkatkan hormon estrogen dalam tubuh.
  • Menghasilkan hormon estrogen yang mencukupi dalam tubuh
  • Memberikan anda kesan kewanitaan yang ketara
  • Tiada lagi masalah vagina berbau
  • Bahagiaan intim makin rapat
  • Hubungan seks makin hangat membara
  • Buah dada makin tegang
  • Membantu masalah KEDINGINAN selepas bersalin.
  • Membantu meningkatkan pelincir semulajadi wanita

 

Bagaimana Vitamin E membantu mengatasi masalah kekeringan faraj atau vagina ? Vitamin E sangat membantu pasangan suami isteri dalam . Mungkin vitamin E boleh diberi jolokan " vitamin I love U"

  • Lebih tenaga (seksual)
  • Ereksi yang lebih lama
  • Lebih mudah terangsang
  • Libido yang lebih kuat
  • Orgasma yang lebih kerap dan bersemangat
  • Membantu seorang isteri menstabilkan hormon
  • Meningkatkan citarasa seksual
Jangan malu untuk mencari penyelesaian kepada masalah anda ini.Dari anda diam dan membawa sebarang masalah lain di kemudian hari,lebih baiklah anda bertindak segera.

Jika anda  berminat atau ada sebarang pertanyaan bagi mendapatkan Set KEINTIMAN Shaklee ini anda boleh hubungi saya melalui:

Tiada ulasan:

Recent Post

recent